Przejdź do głównej zawartości

Richard C.Morais - Podróż na sto stóp

Uwielbiam jeść. Lubię zjeść dobry obiad, czy smakowity deser. Nie pogardzę też dobrym ciastem. Jednak niestety - nie jestem mistrzynią kuchni. Rzadko eksperymentuję ze smakami, bo bardzo często wychodzi z tego totalna katastrofa =) Wolę się trzymać sprawdzonych przepisów, a kiedy gotuję coś nowego, wszystko robię dokładnie tak jak napisano.
Jednak nie lubię gotować. Moje dania są proste i nie zabierają wiele czasu. Idealny obiad to taki, który robi się maksymalnie pół godziny. Dlatego podziwiam osoby, które uwielbiają stać przy garach, które mają smykałkę do gotowania i które proste danie potrafią zamienić w coś magicznego. Moja Mama ma takie zdolności.



Takie same zdolności ma także główny bohater "Podróży na sto stóp" autorstwa Richarda C. Morais. Hassan Haji mieszka z rodziną w Bombaju, gdzie jego ojciec prowadzi restauracje. Po śmierci matki, rodzina opuszcza Indie, by wreszcie osiąść we Francji, w małym miasteczku Lumiere. Tam otwierają kolejny lokal, co nie podoba się tamtejszej restauratorce Madame Mallory. Postanawia ona za wszelką cenę zniszczyć konkurencje...

"Podróż na sto stóp" to książka bardzo smakowita. Serio! Tutaj aż roi się od opisów wyrafinowanych dań. Autor w tej kwestii postarał się tak dobrze, że aż ślinka cieknie. Jeśli myślisz, że możesz to czytać od razu po robocie, przed zjedzeniem obiadu, to jesteś w błędzie. Ja próbowałam, jednak autor poświęca jedzeniu tyle miejsca, że praktycznie od razu robiłam się głodna. W dodatku ta powieść to świetna podróż kulinarna i nie tylko. Morais świetnie przedstawił gwarne i kolorowe Indie - czytając miałam wrażenie, że tam jestem, że mogę spróbować tamtejszych smaków i zapachów. Nie wiem ile w zasługi tłumacza, ale książka jest świetnie napisana: takim spokojnym, pięknym językiem. Zresztą historia opisana w tej książce jest spokojna. Towarzyszymy Hassanowi od dzieciństwa, obserwujemy jak dorasta, jak poszukuje samego siebie i jak się zmienia. Przez cały ten czas gotowanie i jedzenie towarzyszą mu stale.

Niestety: jedzenie to najlepszy punkt tej książki. Cała reszta - już nie. Rozdziały z Bombaju, Londynu i Lumiere były bardzo ciekawe. Sam pomysł wojny między restauratorami był ciekawy. Zarówno Madame Mallory, jak i Papa Haji to świetnie wykreowane postacie. Niestety, autor szybko zarzucił ten pomysł i czytelnik przenosi się wraz z Hassanem do Paryża. A tam było już nieco nudno. Hassanowi niemal wszystko idzie jak z płatka. Kiedy tylko pojawia się jakiś problem, szybko pojawia się ktoś, kto pomaga go rozwiązać. To spowodowało, że część paryska mnie nudziła i dłużyła się. Zabrakło mi tu fabuły, zabrakło ciekawej historii i nawet interesujące opisy jedzenia nie rekompensowały tych braków. Przez cały czas zastanawiałam się, czy Hassan będzie miał jakiegoś wroga, który będzie chciał zniszczyć jego restauracje i reputacje. Były wzmianki o pewnym restauratorze, tworcy kuchni molekularnej  (widzieliście o istnieniu takiej? Ja nie) i przez chwilę myślałam, że to on będzie postacią, która nada tej książce kolorów. Cóż... nie wyszło.

Podsumowując - jeśli lubicie gotować, interesujecie się kulinariami, kochacie jedzenie - to jest książka dla was. Jeśli nie przeszkadza wam brak rozbudowanej historii, nie zawiedziecie się. Tylko pamiętajcie, by czytać tę książkę z pełnym żołądkiem. No chyba, że jesteście na diecie - wtedy książki nie polecam :)

Komentarze

  1. Też należę do tej grupy ludzi, którzy lubią coś zjeść, ale niekoniecznie wykonanego własnymi rękoma. U mnie szczytem możliwości jest zrobienie ziemniaków z jajkiem sadzonym, bo za każdym razem boję się, że mogę coś popsuć. Jednak książki, gdzie przeważają opisy dań, a fabuła mogącą mnie zachęcić do dalszej lektury jedynie leży i kwiczy nie są moim szczytem marzeń. I jak kiedyś zamierzałam przeczytać ten tytuł, tak teraz ta kwestia stoi pod ogromnym znakiem zapytania. Tylko szkoda, że ten znak zapytania nie rzuca cienia, bo byłoby tak milusio... Boże, o czym ja myślę! Chyba słońce mi przygrzało... xD
    Pozdrawiam!
    DEMONICZNE KSIĄŻKI

    OdpowiedzUsuń
  2. Gratuluje świetnego bloga.
    Chętnie podejmę z Tobą współpracę.
    Proszę o kontakt na maila:
    info@enet.ovh

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam tę książkę! Mam podobne wrażenie co Ty co do stylu i języka. Ale mnie się nie dłużyła, przeczytałam dość szybko z ciekawością. Natomiast te przepisy jakoś kompletnie do mnie nie przemawiały :) Chyba nie chciałabym spróbować żadnej z potraw z tej książki!

    OdpowiedzUsuń
  4. Czyli jednak książka nie dla mnie :/

    OdpowiedzUsuń
  5. Masz bardzo ciekawy blog! Zaciekawiłaś mnie tą książka. Pozdrawiam serdecznie 😊
    https://patrycjakoziol55.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie słyszałam o tej książce, ale to nie mój gatunek, który lubię czytać. Jednak recenzja super :)

    OdpowiedzUsuń
  7. To ja wolę rozbudowaną akcję.
    A w Paryżu yo dopiero powinno się dziać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinno. Zakladalam, ze bedzie dzialo sie duzo, ale jednak sie zawiodlam :(

      Usuń
  8. Na książkę trafiłam już kilka razy, ale nie zainteresowała mnie. To nie są moje klimaty i nie sięgnęłabym po nią, ale widzę, że nic nie tracę. Jedzenie i gotowanie nie jest czymś o czym chętnie bym czytała ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię gotować, jednak nie wiem czy to mnie przekonuje do tej książki. Być może kiedyś po nią sięgnę, ale póki co odpuszczę sobie ten tytuł.
    biblioteczkamoni.blogspot.co.uk

    OdpowiedzUsuń
  10. Oj to książka nie dla mnie :-( Choć lubię dobrze zjeść to czytać o tym już nieszczególnie

    OdpowiedzUsuń
  11. Znam osobę, którą chętnie zachęcę do lektury tej książki :)

    Pozdrawiam,
    Książkowa Przystań

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam jesc, wiec muszę przeczytać! ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie wiedziałam, że jest powieść! Widziałam film i naprawdę mnie zachwycił. Chętnie poznam za jakiś czas wersję literacką, a ekranizację polecam niezależnie od tego :)

    Pozdrawiam,
    Ewelina z Gry w Bibliotece

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Dedykacje w książce - barbarzyństwo, czy fajny gest?

Niedługo siostrzeniec mojego Męża będzie miał urodziny - i to nie byle jakie, bo skończy 18 lat! Trochę mieliśmy problem ze znalezieniem prezentu, jednak problem się rozwiązał, kiedy okazało się, że chłopak uwielbia czytać Tolkiena. I że nie czytał jeszcze "Dzieci Hurina" (które ja czytałam dawno temu i polecam). Dobra, książka kupiona, leży i czeka na swoje pięć minut. Uznaliśmy z Mężem, że trzeba napisać w środku jakieś ładne życzenia. Może jakiś cytat? Weszłam na pewną książkową grupę, opisałam sytuacje, poprosiłam o pomoc w znalezieniu fajnego cytatu... i rozpętałam gównoburzę. Dowiedziałam się, że nie wolno bazgrać po książce, że to jest okropny, wręcz barbarzyński zwyczaj! Dyskusja w komentarzach trochę się rozrosła, a ja byłam w szoku, kiedy ją czytałam. Odkąd pamiętam, zawsze kiedy dostawałam w prezencie książkę, w środku, na stronie tytułowej, były napisane życzenia, podpis i data. Swego czasu dostawałam książki przy każdej okazji i od wszystkich, więc troch

Zoe Waxman - Kobiety Holocaustu

Na temat Holocaustu wiemy wiele. Historycy od dawna badają to zjawisko i wydawać by się mogło, że wszystko na ten temat zostało powiedziane. Nie miałam pojęcia, że kobiece doświadczenia Zagłady są pomijane. Jeszcze dzisiaj są badacze, którzy uważają, że rozpatrywanie tych zdarzeń z perspektywy kobiet jest niepotrzebne. Książka Zoe Waxman jest trudną lekturą. Historia Holocaustu jest wstrząsająca, a losy ofiar były przerażające. Autorka udowadnia, że płeć także była czynnikiem ważnym dla nazistów w procesie eksterminacji Żydów. Kobiety w widocznej ciąży, matki małych dzieci, były skazane na śmierć. Kobiety były narażone na gwałt, molestowanie i wykorzystywanie seksualne. Książka jest trafną analizą tego, że kobiece doświadczenia Holocaustu znacznie się różnią od tego, co przeżywali mężczyźni. Książka jest podzielona na kilka rozdziałów. Każdy rozdział jest poświęcony innym momentom - osobny rozdział opisuje życie w gettcie, następny jest o życiu Żydówek w ukryciu, kolejny jest o

Jay Kristoff - Tancerze Burzy

Ostatnio naczytałam się thrillerów, kryminałów, horrorów, nawet trafiły się dwie książki obyczajowe. Dawno nie czytałam dobrej fantastyki i przyznam, że było mi za tym tęskno. Dlatego skuszona pozytywnymi recenzjami sięgnęłam po "Tancerzy Burzy", pierwszy tom serii Wojny Lotosowe. I wiecie co wam powiem? Że warto było poświęcić tej książce czas. Akcja powieści toczy się na wyspach Shima, które powoli umierają pod rządami okrutnego szoguna Yoritomo. Pewnej nocy ten jednak ma wizje, że na grzbiecie arashitory pokona gaijinów. Co z tego, że te stwory to tylko legendy? Szogunowi się nie odmawia, dlatego kiedy królewski łowczy Masaru, otrzymuje takie zadanie, od razu rusza by je wypełnić. Wraz ze swoją córką Yukiko, oraz przyjaciółmi Akihito i Kasumi, wsiadają na pokład Dziecięcia Gromu, by wytropić bestię. "Tancerze Burzy" to bardzo udane połączenie steampunku i japońskiej mitologii. Mamy tu niesamowite machiny, lotostatki, a jednocześnie mamy też samurajów wiern